zondag, november 25, 2007

Fotografen


Mooiste moment van Crossing Border is toch wel het moment dat Patti Smith een hele zwerm opdringerige fotografen uit de zaal laat verwijderen. “Als je nu nog geen goed plaatje heb, dan ben je vast een heel slechte fotograaf,” krijgt een volhouder nog te horen. “Vroeger had ik mijn voet tegen die camera’s gehouden, nu ben ik iets milder geworden,” zegt een geïrriteerde Patti Smith. Ik kan haar moeilijk ongelijk gegeven. Tegenwoordig kan blijkbaar iedereen een spiegelreflexcamera aanschaffen, een weblog beginnen en zich op de gastenlijst laten zetten, om zich vervolgens een plek vooraan het podium te veroveren. Ja, ik ken ze ook: die fotografen die iedereen opzij duwen voor een mooi plaatje. Maar nog irritanter is het constante geflits en geklik van camera’s (of mobieltjes) bij heel stille muziek. Ik hoop dan ook dat steeds meer muzikanten als Patti Smith er iets van durven te zeggen.

Labels: ,