zondag, november 25, 2007

Hogpig


Ergens in maart 2005 was ik in Denton (Texas). Over dit gat in de buurt van Dallas schreef Boudewijn Büch in zijn voortreffelijke boek De Bril van Buddy Holly het volgende: “Op het grote, vierkante plein van het eigenlijke stadje Denton zijn de jaren vijftig nooit weg geweest. Ik gebruik een late lunch in een diner die uitkijkt op de Carroll Courts Building uit 1896 dat ‘het mooiste gebouw van Noord Texas’ heet te zijn. Schuin tegenover de diner is een grote zaak, de Recycled Book Records CDs.” Het toeval wil dat ik in precies diezelfde eetgelegenheid een hamburger heb gegeten en even later ook in de winkel met tweedehands boeken en platen ben gaan rondkijken. Veel meer is niet te doen in Denton. En toch kent het pittoreske Denton een ongelofelijk bloeiende muziekscène. Wijlen Boudewijn was op zoek naar de bril van Roy Orbison. Ik was destijds in Denton voor het allerlaatste concert van de band Slobberbone, met de vrienden van Centro-Matic in het voorprogramma. Een andere band uit Denton, genaamd Hogpig, ontdekte ik niet veel later. De band maakte stevige, strakke en vuige rock, zonder pretenties. Ik was er sterk van overtuigd dat Hogpig ging doorbreken. Twee keer zag ik de band live op SXSW in Austin (Texas). Vandaag kreeg ik het treurige bericht dat de band is opgeheven.

Labels: , , , , ,